I forbindelse med at jeg tenkte å lage et lite screencast for verktøy 1, søkte jeg rundt på internett for å finne ut hvordan man lager et godt screencast med god lyd.
Jeg fant en fem siders PDF med mange tips også fant jeg flere Youtubevideoer som forklarte hvordan man laget et godt screencast. Dette var en svært nyttig øvelse, da jeg egentlig tenkte at det ikke kunne være så fryktelig vanskelig å spille inn ett lite screencast. Vel det er det.
Jeg fikk med meg følgende viktige:
1. Benytt et manuskript (utrolig hvor mange kan)
2. Bestem formålet med screencastet
3. Ha med innledning og oppsummering
4. Snakk sakte og rolig
5. Ta opptak først - spill inn stemme over video
6. Benytt en god mikrofon
7. Benytt en god skjermoppløsning for opptak
8. Benytt en god skjermoppløsning for eksport
9. Øv et par ganger (denne har jeg vært gjennom et par ganger)l
Jeg ser en del på presentasjoner på nett og for meg er lyd svært viktig. Det er akseptabelt at bildet er litt dårlig, men om lyden er dårlig så avslutter jeg screencastet raskt.
Dette er problemet jeg valgte å forsøke å løse i ett nettverk jeg har benyttete meg litt av tidligere, for å få tips om forskjellige typer mikrofoner. På jobb har jeg sett flere og flere som har med seg mobile konferansetelefoner. Det ser ganske smart ut og jeg lurte på om jeg kunne gå til innkjøp av en slik.
Jeg fikk raskt svar på forumet, med henvisning til en Røde mikrofon til 1600. Prisen var nok litt høyere enn jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet. Så jeg blir nok å benytte en sourrondoptaker jeg kjøpte tilbake i 2008 (Zoom H2). Den er ganske god men ikke helt perfekt.
Jeg ser forresten at det er flere som har laget Screencast - har dere noen tips å komme med?
Jeg lurer også litt på å i stede for bare å lage videoe av programmet å heller bruke Prezi og en presentasjon med skjermbilder? Er det enkelt å komme i gang med?
Jeg fant en fem siders PDF med mange tips også fant jeg flere Youtubevideoer som forklarte hvordan man laget et godt screencast. Dette var en svært nyttig øvelse, da jeg egentlig tenkte at det ikke kunne være så fryktelig vanskelig å spille inn ett lite screencast. Vel det er det.
Jeg fikk med meg følgende viktige:
1. Benytt et manuskript (utrolig hvor mange kan)
2. Bestem formålet med screencastet
3. Ha med innledning og oppsummering
4. Snakk sakte og rolig
5. Ta opptak først - spill inn stemme over video
6. Benytt en god mikrofon
7. Benytt en god skjermoppløsning for opptak
8. Benytt en god skjermoppløsning for eksport
9. Øv et par ganger (denne har jeg vært gjennom et par ganger)l
Dette er problemet jeg valgte å forsøke å løse i ett nettverk jeg har benyttete meg litt av tidligere, for å få tips om forskjellige typer mikrofoner. På jobb har jeg sett flere og flere som har med seg mobile konferansetelefoner. Det ser ganske smart ut og jeg lurte på om jeg kunne gå til innkjøp av en slik.
Jeg fikk raskt svar på forumet, med henvisning til en Røde mikrofon til 1600. Prisen var nok litt høyere enn jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet. Så jeg blir nok å benytte en sourrondoptaker jeg kjøpte tilbake i 2008 (Zoom H2). Den er ganske god men ikke helt perfekt.
Jeg ser forresten at det er flere som har laget Screencast - har dere noen tips å komme med?
Jeg lurer også litt på å i stede for bare å lage videoe av programmet å heller bruke Prezi og en presentasjon med skjermbilder? Er det enkelt å komme i gang med?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar