Jeg har fått
følgende oppgave:
“Ola (Nordmann) har aldri hatt noe særlig
nettverk før, men ønsker nå å bygge opp et digitalt nettverk som kan brukes for
å lære og jobbe effektivt. Skriv et blogginnlegg med konkrete tips til hva han
kan gjøre for å bygge et solid nettverk, hvilke verktøy han kan bruke, hvordan
han gjør det i praksis og ulike strategier han kan bruke for å få mest mulig
utbytte av nettverket sitt. Gi ham også tips til hvordan han raskt og effektivt
kan bygge et grunnleggende nettverk som i løpet avkort tid blir nyttig for
ham.”
Besvarelse
For å komme
i gang med å bygge opp et digitalt nettverk for å lære og jobbe effektivt er
det viktig å velge ett eller flere kommunikasjons- eller nettverksverktøy. Det mange positive sider ved digital nettverksbygging, men det
er også en del negative sider man bør kjenne til. Jeg vil her søke å
belyse både mulighetene og farene.
Først må vi
se på hva et sosialt nettverk egentlig er. Definisjon på et sosialt nettverk i
følge Wikipedia, 2013:
“Sosialt
nettverk er
nettverk av menneskelige forhold som danner forbindelser mellom flere
mennesker, typiske sett fra en «fokalpersons» perspektiv. Sterke og svake bånd
avspeiler graden av bekjentskap, tilgjengelighet, fortrolighet og støtte mellom
punktene (personene).”
Nettverket
består av mennesker og graden av bekjennskap kan varie mye, trolig mer enn i
det virkelig liv. I wikipedia definisjonen tolker jeg fokalpersonens perspektiv som deltagerens motivasjon for å delta i nettverk. For å bygge et sterkt nettverk kreves det at man er villig
til å stille opp for andre og også bidra i nettverket. I økonomifaget har man
et begrep som er kjent som “free rider problem” som i engelsk Wikipedia, 2013
er definert som følgende:
“A free rider, in economics, refers to someone who benefits from
resources, goods, or services without paying for the cost of the benefit. The
term "free rider" was first used in economic theory of public goods, but
similar concepts have been applied in to other contexts, including collective
bargaining, antitrust law, psychology and political science.”
Å kun følge et aktivt nettverk og ikke delta selv trenger ikke å ha en
negativ konsekvens fordi medlemmene i nettverket kan ha nytte av å stille
tilhengere. Dette kan man se ved at det er mange som er opptatt å ha flest
mulige tilhengere/venner på sosiale medier. Styrken på nettverket mellom mennesker
kan ikke måles i antall tilhengere men hvor mange som stiller opp for enn. Gratispassasjer problematikken er derfor ikke så relevant i store nettverk.
Å kunne ta kontakt med interessante personer i randen av sitt eget nettverk eller helt utenfor nettverket kan være spennende og gi fine muligheter for læring.
Troverdighet, ærlighet og væremåte
Når man trår
inn i et digitalt nettverk er det viktig å tenke over hvordan man framstår. En
viktig del av dette er å ha et bevisst forhold til passordbruk. Det siste året har mange webtjenester opplevd å få stjålet passordene. Jeg tror det vil være nyttig for Ola
Nordmann å lese mer om god passordbruk hos Norsk
Senter for Informasjonssikring. Godt vern om egen identitet medfører
at man slipper uheldige opplevelser knyttet til misbruk av
identiteten. Det er nok mange facebookbrukere som har opplevd at tidslinjen
deres har blitt utnyttet av mer eller mindre gode venner. Det er selvfølgelig nesten
like uakseptabelt å ta noen annens identitet på Facebook som i det virkelige
liv.
Når man
møter mennesker er det ikke bare ordene man sier som gir den eller de andre
person informasjon, men også kroppsspråket, toneleie m.v. (non-verbalt kommunikasjon). Disse
signalene har man ikke i like stor grad kontroll på ved bruk av verktøy som epost/facebook/twitter m.v. Det kan være en god regel å være forsiktig med
ironi og sarkasme, da dette kan bli tolket ut av kontekst. Bruk av bare store bokstaver og utropstegn i tekst er ett
signal som mange vil kunne oppfatte som uhøffelig adferd. Dette bør er noe Ola Nordmann bør unngå.
Det kan også
være en lur regel å unngå å skrive ting i affekt. Det er nok mange som
har opplevd at en epost er blitt oppfattet feil og at man har måtte benyttet mye tid på
krisehåndtering som følge av dette.
Det er selvfølgelig viktig å opptrå ærlig og oppriktig og ikke framstå som en person med flere ansikter som skifter maske. En god profil som beskriver kort om hvem du er kan virke avklarende og bygge tillit.
Om å lære i digitale sosiale nettverk - webfoum
Det
finnes en rekke forskjellige verktøy man kan benytte til å tilegne seg kunnskap.
En populær måte å få kunnskap er å delta i webforum. I ett webforum får man
tilgang til å diskutere med andre medlemmer. Dette er ofte personer man ikke
kjenner fra før. For å bygge sterke relasjoner i et slikt nettverk kreves det at man er aktive. Det vil si at man kommuniserer med de øvrige medlemmene i gruppen. I mange forum er svært mange av de mest vanlige spørsmålene stilt
tidligere. Det lønner seg derfor å gjøre undersøkelser før man stiller ett nytt
spørsmål. Dersom noe kan løses ved et enkelt Google søk kan det minke anseelsen
blant de øvrige medlemmene i gruppen å stille et slikt unødvendig spørsmål.
Dette er noe som ofte blir kommentert av andre brukere og som kan skape dårlig
stemning i nettverket. Etterhvert som Ola Nordmann får mer erfaring med
nettverksbygging er det viktig at han også viser forståelse for de som ennå er
i startgropen.
I tillegg
til å framlegge interessante spørsmål, problemstillinger eller case er det
viktig at man kommer med en tilstrekkelig beskrivelse til at noen reelt sett
kan hjelpe en med å komme med løsninger. Når noen kommenterer spørsmålet er det
vanlig å takke for svar og eventuelt komme med oppfølgingsspørsmål. De fleste
webforum har egne retningslinjer for hvordan man skal oppføre seg. For mange
forum kan er det ikke noe krav til å bli medlem, men forumet har medlemmer med
spesielle rettigheter som kan justere diskusjon og innlegg og skape trygge og
gode omgivelser. Eksempel på norske forum er diskusjon.no, mac1.no og foto.no.
Valg av verktøy
Valg av verktøy
kommer an på
a) hvor de personene man ønsker å møte i nettverk allerede befinner seg
a) hvor de personene man ønsker å møte i nettverk allerede befinner seg
b) hvilke
krav man har til verktøyet
c)
Preferanser for uttryksmåte
1) tekst
2) audio
3) visuell
Private verktøy vs offentlige verktøy(blogg
m.fl.)
Med private mener jeg verktøy som Ola Nordmann selv har opphavsretten til materialet han publiserer. Eksempler på dette er blogger, wikis og forum.
Det mest
vanlige av slike verktøy er bloggverktøy. Ofte tilbyes de av domene og web-
hoteltilbydere har ofte løsninger som gjør slike freeware løsninger svært enkle
å sette opp.
Google
tilbyr en bloggtjeneste som heter Blogger.
Et annet svært mye brukt bloggverktøy er Wordpress.
Et annet svært mye brukt bloggverktøy er Wordpress.
En fordel å
drive en egen blogg er at du bestemmer selv hvordan siden skal se ut, hva som
er innholdet på siden, hvem som skal kunne publisere innlegg og opphavsrettet
til materiale som legges ut (må imidlertid undersøkes for hvert enkelt verktøy). Mange av
bloggverktøyene har også en rik mengde med tillegg som kan skape merverdi for
brukerne av blogger.
En ulempe
med å ha egen blogg er at du må tenke over hvordan du skal få andre brukere til
å se deg og høre din mening. Det kan oppleves som verdifullt å ha mange unike
besøk, men kommentarer og innspill fra andre er selvfølgelig det som er viktig
å for skape en relasjon til andre. Det finnes mange måter å øke trafikken til
en blogg på, en måte er å optimalisere siden for internettsøking. Bloggen får
ofte høyere rangering av de store søkemotorene når man skriver godt om emner.
Linker til andre blogger og websteder kan også telle positivt. Det kan derfor
være lurt å følge andre som skriver blogg innenfor samme interessefelt og
kommentere deres blogger. Da vil kan man nok oppleve at man øker
sannsynligheten for at andre kommenterer ens egen blogg.
En annen
måte å genere trafikk til sin blogg er å benytte andre sosiale nettverksverktøy
slik som Facebook, Google+ og Twitter.
Verktøy for å følge andre blogger
For å aktivt
kunne følge blogger bør man ta i bruk i et RSS/Atom
verktøy. RSS står for Rich Site Summary og er en XML basert standard for å
distribuere informasjon. Fordelen er at man da ved hjelp av et eget verktøy kan
følge med enten hele eller deler av blogginng fra en side eller verktøy. Dette
gjør at man kan holde seg oppdatert på mange blogger ved å logge seg på en
side. I tillegg til å spre tekst informasjon er RSS standarden blitt benyttet
til
Google
Reader var en poplært verktøy for å følge RSS strømmer, men Google valgte å
avvikle Google Reader 31. juli 2013. Brukerne ble henvist til andre verktøy
blant annet Feedly. Der er ikke er alle sosiale nettverkstjenester som har et langt livsløp. Det kan derfor være trygt å velge en tjeneste som har mange brukere og som er i vekst.
Valg av kommersielt verktøy for bygging av digitalt sosialt verktøy
Jeg vil nedenfor
presentere de mest vanlige verktøyene for å bygge sosiale nettverk. Alle
verktøyene kan benyttes til læring, fordi de man følger ofte har samme
interesser som en selv og deler det de finner interessant. Facebook, Linkedin og Twitter er alle store børsnoterte selskaper som i hovedsak driver digitale sosiale nettverk, men med litt forskjellige forretningsmodeller. Google er også børsnotert, men har et vidt produktspekter. Overfor har jeg presenetert Blogger som er et Google eid bloggverktøy. I tillegg til dette har Google også Google Plus og Youtube.
Facebook
er et sosialt nettverksbyggingsted. Det er gratis å melde seg inn og man kan få
venner ved å sende venneinvitasjoner selv eller akseptere andres
venneinvitasjoner. Når man er venn med noen får man større tilgang til
personens profil og delinger, man er altså en del av nettverket. Profilen man
skaper på Facebook heter tidslinjen, og er enkelt sagt alt fra viktige
livshendelser til kommentarer og likes. Likes er når man trykker på “tommel
opp” ikonet som finnes på svært mange internettsteder. På tidslinjen kan man
dele bilder, tekst, videoer linker m.v. Flere og flere nettsteder aksepterer
også Facebook som innlogging til sine nettsteder, slik at man slipper å
opprette en egen profil.
Mange
aviser og nettsteder benytter Facebook Connect som verktøy for kommentarer og
sørger dermed for at de som kommenterer må stå inne for det de skriver og unngå
internett-troll. Internett-troll er når personer er ute etter å
skape debatt, ensidig negativitet og ekstreme ytringer.
I følge Wikipedia.orgs brukerstatistikk er det 2,7 millioner
brukere i Norge ved slutten av 2012. Dette tallet kan synes noe høyt. Det burde
dermed være enkelt for Ola Nordmann å finne kjente. I tillegg til å være et
sosialt nettverksbyggingssted er mange bedrifter og interessefellesskap samlet
på Facebook.
Nettstedet
er i stor grad finansiert av reklameannonser og Ola Nordmann bør være oppmerksom på at det er mange useriøse annonsører. Det er viktig å tenke over personvernsinnstillinger
og ikke minst være oppmerksom på hvilke rettigheter man gir til hvilke
applikasjoner.
På Facebook er også mulig å opprette grupper av venner, slik at man kan styre informasjon til forskjellige grupper.
På Facebook er også mulig å opprette grupper av venner, slik at man kan styre informasjon til forskjellige grupper.
Linkedin er
et sosial nettverksbyggingsnettsted som benyttes i karriere- og
arbeidssammenheng. Det er gratis å melde seg inn , men man kan kjøpe
forskjellige abonnementer for å oppnå fordeler. I linkedin samler man på
kontakter, ved å invitere kontakter eller å akseptere kontaktforespørsler.
På LinkedIn
skaper man seg en profil som kan bestå av ett eller flere elementer:
- utdanning
-
arbeidserfaringer
-
sertifiseringer
- evner og
erfaringer
- anbefalinger
- grupper
man følger
- kontakter
- personer
man følger
- selskaper
man følger
- skoler man
følger
Dersom Ola Nordmann ønsker å bygge et profesjonelt nettverk er LinkedIn stedet å være.
En
interessant funksjon i LinkedIn er at man kan se hvor mange ledd det er mellom
en selv om en annen person.
Linkedin har
mange svært mange åpne grupper som Ola Nordmann kan følge. Når man er medlem i en gruppe kan
man starte et eget innlegg.
Google+
Google+ ble lansert i 2011 og er dermed yngre enn både Twitter som ble
lansert i 2006 og Facebook som ble lansert i 2004. Google+ bygger på Google
sitt tjenestespekter og har ifølge Wikipedia 560 millioner unike månedlige
brukere. Google+ anvendes også til å logge seg inn på forskjellige typer
tjenester, samt til å gi kommentarer på blogger.
Twitter
Twitter er
en nettverksbyggingstjeneste og mikroblogging. Med Twitter kan man følge
personer uten deres aksept og bli fulgt av andre uten å måtte ta stilling til
aksept.
Meldingens
lengde er begrenset til 140 tegn og det er dermed viktig å fatte seg i korhet.
Twitter er
en god tjeneste for å følge med andre. Dersom man bruker “@” betyr det at man
henvender eller omtaler person. Dersom man bruker “#” tagger man meldingen med
et emne eller en kategori.
Twitter kan være et svært godt verktøy til å bygge et nettverk fordi man kan følge og kommentere hendelser samtidig med andre. Dersom Ola Nordmann følger med på TV-programmet NRKDebatten kan han følge diskusjon på Twitter på #NRKDebatten. Han kan dermed se hva andre Twittere mener om argumentasjon og også komme med spørsmål som programlederen stiller debattdeltagerne. Dette gir stor tilleggsinformasjon og gir samtidig god mulighet for å følge og skape kontakter med personer man ellers ikke ville visst om.
Når Ola Nordmann tar i bruk Twitter bør han også ha en strategi for hvilke informasjon man deler. Høsten 2013 var det mange av statstrådene i den nye regjeringen som ble møtt med tidligere Twitter uttalelser.
Twitter kan være et svært godt verktøy til å bygge et nettverk fordi man kan følge og kommentere hendelser samtidig med andre. Dersom Ola Nordmann følger med på TV-programmet NRKDebatten kan han følge diskusjon på Twitter på #NRKDebatten. Han kan dermed se hva andre Twittere mener om argumentasjon og også komme med spørsmål som programlederen stiller debattdeltagerne. Dette gir stor tilleggsinformasjon og gir samtidig god mulighet for å følge og skape kontakter med personer man ellers ikke ville visst om.
Når Ola Nordmann tar i bruk Twitter bør han også ha en strategi for hvilke informasjon man deler. Høsten 2013 var det mange av statstrådene i den nye regjeringen som ble møtt med tidligere Twitter uttalelser.
Youtube
Youtube er
ett nettsted for opplasting, visning og deling av videoer. Youtube er eid av
Google. Det er gratis å komme i gang med Youtube. Deling av videoer på Youtube
kan benyttes som et støtteverktøy til de andre tjenestene som Facebook. Youtube
inneholder også verktøy for kommentarer og likes.
Dersom Ola Nordmann er god til å instruere og flink til å lage video er Youtube et verktøy han absolutt bør vurdere.
Dersom Ola Nordmann er god til å instruere og flink til å lage video er Youtube et verktøy han absolutt bør vurdere.
Oppsummering
Ola Nordmann
bør i dette blogginnlegge ha fått noen tips til hvilke verktøy og hvordan det kan være lurt å
opptre. Dette blogginnlegge ble ganske lang og det kan nok illustrere både at det er mange
muligheter og noen utfordringer.
Et flott innlegg, Rolf. Jeg tror Ola Nordmann kanskje hadde blitt litt overveldet - kanskje for mye informasjon? Når det er sagt er det mye positivt: Avsnittet om rroverdighet, ærlighet og væremåte er viktig. Mange tenker for lite på dette. (Jeg ville utelatt biten om passord.) Jeg liker også at du skiller mellom private og offentlige/kommersielle verktøy. Det er faktisk et poeng å eie det materialet man produserer.
SvarSlettTakk for god kommentar :-) Jeg ser at det nok ble ett litt lengre innlegg enn jeg hadde tenkt. Biten med passord ble nok kanskje litt utenfor oppgavens problemstilling eller for grunnleggende, men likevel svært viktig. Jeg har faktisk hjulpet et par mennesker med å sette opp wordpressblogger og da har jeg faktisk benyttet litt tid på viktigheten av benytte forskjellige passord.
SvarSlettEn annen ting, som jeg har tenkt litt på, men som jeg har valgt å se bort fra er hvor enkelt det er å melde seg ut av tjenesten.
Dinside hadde en fin artikkel om dette, denne uken:
http://www.dinside.no/921591/slik-sletter-du-deg-selv-fra-internett