fredag 15. november 2013

Besvarelse på oppgave 3 - øving nr 2: Hvordan bygge nettverk

Jeg har fått følgende oppgave:

“Ola (Nordmann) har aldri hatt noe særlig nettverk før, men ønsker nå å bygge opp et digitalt nettverk som kan brukes for å lære og jobbe effektivt. Skriv et blogginnlegg med konkrete tips til hva han kan gjøre for å bygge et solid nettverk, hvilke verktøy han kan bruke, hvordan han gjør det i praksis og ulike strategier han kan bruke for å få mest mulig utbytte av nettverket sitt. Gi ham også tips til hvordan han raskt og effektivt kan bygge et grunnleggende nettverk som i løpet avkort tid blir nyttig for ham.”


Besvarelse

For å komme i gang med å bygge opp et digitalt nettverk for å lære og jobbe effektivt er det viktig å velge ett eller flere kommunikasjons- eller nettverksverktøy. Det mange positive sider ved digital nettverksbygging, men det er også en del negative sider man bør kjenne til. Jeg vil her søke å belyse både mulighetene og farene.

Først må vi se på hva et sosialt nettverk egentlig er. Definisjon på et sosialt nettverk i følge Wikipedia, 2013:

Sosialt nettverk er nettverk av menneskelige forhold som danner forbindelser mellom flere mennesker, typiske sett fra en «fokalpersons» perspektiv. Sterke og svake bånd avspeiler graden av bekjentskap, tilgjengelighet, fortrolighet og støtte mellom punktene (personene).”

Nettverket består av mennesker og graden av bekjennskap kan varie mye, trolig mer enn i det virkelig liv. I wikipedia definisjonen tolker jeg fokalpersonens perspektiv som deltagerens  motivasjon for å delta i nettverk. For å bygge et sterkt nettverk kreves det at man er villig til å stille opp for andre og også bidra i nettverket. I økonomifaget har man et begrep som er kjent som “free rider problem” som i engelsk Wikipedia, 2013 er definert som følgende:

“A free rider, in economics, refers to someone who benefits from resources, goods, or services without paying for the cost of the benefit. The term "free rider" was first used in economic theory of public goods, but similar concepts have been applied in to other contexts, including collective bargaining, antitrust law, psychology and political science.”

Å kun følge  et aktivt nettverk og ikke delta selv trenger ikke å ha en negativ konsekvens fordi medlemmene i nettverket kan ha nytte av å stille tilhengere. Dette kan man se ved at det er mange som er opptatt å ha flest mulige tilhengere/venner på sosiale medier. Styrken på nettverket mellom mennesker kan ikke måles i antall tilhengere men hvor mange som stiller opp for enn.  Gratispassasjer problematikken er derfor ikke så relevant i store nettverk. 

Å kunne ta kontakt med interessante personer i randen av sitt  eget nettverk eller helt utenfor nettverket kan være spennende og gi fine muligheter for læring.


 Troverdighet, ærlighet og væremåte

Når man trår inn i et digitalt nettverk er det viktig å tenke over hvordan man framstår. En viktig del av dette er å ha et bevisst forhold til passordbruk. Det siste året har mange webtjenester opplevd å få stjålet passordene. Jeg tror det vil være nyttig for Ola Nordmann å lese mer om god passordbruk hos Norsk Senter for Informasjonssikring. Godt vern om egen identitet medfører at man slipper uheldige opplevelser knyttet til misbruk av identiteten. Det er nok mange facebookbrukere som har opplevd at tidslinjen deres har blitt utnyttet av mer eller mindre gode venner. Det er selvfølgelig nesten like uakseptabelt å ta noen annens identitet på Facebook som i det virkelige liv.

Når man møter mennesker er det ikke bare ordene man sier som gir den eller de andre person informasjon, men også kroppsspråket, toneleie m.v. (non-verbalt kommunikasjon)Disse signalene har man ikke i like stor grad kontroll på ved bruk av verktøy som epost/facebook/twitter m.v. Det kan være en god regel å være forsiktig med ironi og sarkasme, da dette kan bli tolket ut av kontekst. Bruk av bare store bokstaver og utropstegn i tekst er ett signal som mange vil kunne oppfatte som uhøffelig adferd. Dette bør er noe Ola Nordmann bør unngå.

Det kan også være en lur regel å unngå å skrive ting i affekt. Det er nok mange som har opplevd at en epost er blitt oppfattet feil og at man har måtte benyttet mye tid på krisehåndtering som følge av dette. 

Det er selvfølgelig viktig å opptrå ærlig og oppriktig og ikke framstå som en person med flere ansikter som skifter maske. En god profil som beskriver kort om hvem du er kan virke avklarende og bygge tillit.


Om å lære i digitale sosiale nettverk - webfoum

Det finnes en rekke forskjellige verktøy man kan benytte til å tilegne seg kunnskap. En populær måte å få kunnskap er å delta i webforum. I ett webforum får man tilgang til å diskutere med andre medlemmer. Dette er ofte personer man ikke kjenner fra før. For å bygge sterke relasjoner i et slikt nettverk kreves det at man er aktive. Det vil si at man kommuniserer med de øvrige medlemmene i gruppen. I mange forum er svært mange av de mest vanlige spørsmålene stilt tidligere. Det lønner seg derfor å gjøre undersøkelser før man stiller ett nytt spørsmål. Dersom noe kan løses ved et enkelt Google søk kan det minke anseelsen blant de øvrige medlemmene i gruppen å stille et slikt unødvendig spørsmål. Dette er noe som ofte blir kommentert av andre brukere og som kan skape dårlig stemning i nettverket. Etterhvert som Ola Nordmann får mer erfaring med nettverksbygging er det viktig at han også viser forståelse for de som ennå er i startgropen. 

I tillegg til å framlegge interessante spørsmål, problemstillinger eller case er det viktig at man kommer med en tilstrekkelig beskrivelse til at noen reelt sett kan hjelpe en med å komme med løsninger. Når noen kommenterer spørsmålet er det vanlig å takke for svar og eventuelt komme med oppfølgingsspørsmål. De fleste webforum har egne retningslinjer for hvordan man skal oppføre seg. For mange forum kan er det ikke noe krav til å bli medlem, men forumet har medlemmer med spesielle rettigheter som kan justere diskusjon og innlegg og skape trygge og gode omgivelser. Eksempel på norske forum er diskusjon.no, mac1.no og foto.no.


Valg av verktøy

Valg av verktøy kommer an på
a) hvor de personene man ønsker å møte i nettverk allerede befinner seg
b) hvilke krav man har til verktøyet
c) Preferanser for uttryksmåte
1) tekst
2) audio
3) visuell

Private verktøy vs offentlige verktøy(blogg m.fl.)

Med private mener jeg verktøy som Ola Nordmann selv har opphavsretten til materialet han publiserer. Eksempler på dette er blogger, wikis og forum.

Det mest vanlige av slike verktøy er bloggverktøy. Ofte tilbyes de av domene og web- hoteltilbydere har ofte løsninger som gjør slike freeware løsninger svært enkle å sette opp.

Google tilbyr en bloggtjeneste som heter Blogger.
Et annet svært mye brukt bloggverktøy er Wordpress.

En fordel å drive en egen blogg er at du bestemmer selv hvordan siden skal se ut, hva som er innholdet på siden, hvem som skal kunne publisere innlegg og opphavsrettet til materiale som legges ut (må imidlertid undersøkes for hvert enkelt verktøy). Mange av bloggverktøyene har også en rik mengde med tillegg som kan skape merverdi for brukerne av blogger.

En ulempe med å ha egen blogg er at du må tenke over hvordan du skal få andre brukere til å se deg og høre din mening. Det kan oppleves som verdifullt å ha mange unike besøk, men kommentarer og innspill fra andre er selvfølgelig det som er viktig å for skape en relasjon til andre. Det finnes mange måter å øke trafikken til en blogg på, en måte er å optimalisere siden for internettsøking. Bloggen får ofte høyere rangering av de store søkemotorene når man skriver godt om emner. Linker til andre blogger og websteder kan også telle positivt. Det kan derfor være lurt å følge andre som skriver blogg innenfor samme interessefelt og kommentere deres blogger. Da vil kan man nok oppleve at man øker sannsynligheten for at andre kommenterer ens egen blogg.

En annen måte å genere trafikk til sin blogg er å benytte andre sosiale nettverksverktøy slik som Facebook, Google+ og Twitter.

Verktøy for å følge andre blogger

For å aktivt kunne følge blogger bør man ta i bruk i et RSS/Atom verktøy. RSS står for Rich Site Summary og er en XML basert standard for å distribuere informasjon. Fordelen er at man da ved hjelp av et eget verktøy kan følge med enten hele eller deler av blogginng fra en side eller verktøy. Dette gjør at man kan holde seg oppdatert på mange blogger ved å logge seg på en side. I tillegg til å spre tekst informasjon er RSS standarden blitt benyttet til

Google Reader var en poplært verktøy for å følge RSS strømmer, men Google valgte å avvikle Google Reader 31. juli 2013. Brukerne ble henvist til andre verktøy blant annet FeedlyDer er ikke er alle sosiale nettverkstjenester som har et langt livsløp. Det kan derfor være trygt å velge en tjeneste som har mange brukere og som er i vekst.


Valg av kommersielt verktøy for bygging av digitalt sosialt verktøy

Jeg vil nedenfor presentere de mest vanlige verktøyene for å bygge sosiale nettverk. Alle verktøyene kan benyttes til læring, fordi de man følger ofte har samme interesser som en selv og deler det de finner interessant. Facebook, Linkedin og Twitter er alle store børsnoterte selskaper som i hovedsak driver digitale sosiale nettverk, men med litt forskjellige forretningsmodeller. Google er også børsnotert, men har et vidt produktspekter. Overfor har jeg presenetert Blogger som er et Google eid bloggverktøy. I tillegg til dette har Google også Google Plus og Youtube.

Facebook

Facebook er et sosialt nettverksbyggingsted. Det er gratis å melde seg inn og man kan få venner ved å sende venneinvitasjoner selv eller akseptere andres venneinvitasjoner. Når man er venn med noen får man større tilgang til personens profil og delinger, man er altså en del av nettverket. Profilen man skaper på Facebook heter tidslinjen, og er enkelt sagt alt fra viktige livshendelser til kommentarer og likes. Likes er når man trykker på “tommel opp” ikonet som finnes på svært mange internettsteder. På tidslinjen kan man dele bilder, tekst, videoer linker m.v. Flere og flere nettsteder aksepterer også Facebook som innlogging til sine nettsteder, slik at man slipper å opprette en egen profil.

Mange aviser og nettsteder benytter Facebook Connect som verktøy for kommentarer og sørger dermed for at de som kommenterer må stå inne for det de skriver og unngå internett-troll. Internett-troll er når personer er ute etter å skape debatt, ensidig negativitet og ekstreme ytringer.

I følge Wikipedia.orgs brukerstatistikk er det 2,7 millioner brukere i Norge ved slutten av 2012. Dette tallet kan synes noe høyt. Det burde dermed være enkelt for Ola Nordmann å finne kjente. I tillegg til å være et sosialt nettverksbyggingssted er mange bedrifter og interessefellesskap samlet på Facebook.

Nettstedet er i stor grad finansiert av reklameannonser og Ola Nordmann bør være oppmerksom på at det er mange useriøse annonsører. Det er viktig å tenke over personvernsinnstillinger og ikke minst være oppmerksom på hvilke rettigheter man gir til hvilke applikasjoner. 

På Facebook er også mulig å opprette grupper av venner, slik at man kan styre informasjon til forskjellige grupper. 

LinkedIn

Linkedin er et sosial nettverksbyggingsnettsted som benyttes i karriere- og arbeidssammenheng. Det er gratis å melde seg inn , men man kan kjøpe forskjellige abonnementer for å oppnå fordeler. I linkedin samler man på kontakter, ved å invitere kontakter eller å akseptere kontaktforespørsler.

På LinkedIn skaper man seg en profil som kan bestå av ett eller flere elementer:
- utdanning
- arbeidserfaringer
- sertifiseringer
- evner og erfaringer
- anbefalinger
- grupper man følger
- kontakter
- personer man følger
- selskaper man følger
- skoler man følger
 
Dersom Ola Nordmann ønsker å bygge et profesjonelt nettverk er LinkedIn stedet å være.

En interessant funksjon i LinkedIn er at man kan se hvor mange ledd det er mellom en selv om en annen person.

Linkedin har mange svært mange åpne grupper som Ola Nordmann kan følge. Når man er medlem i en gruppe kan man starte et eget innlegg. 

Google+

Google+ ble lansert i 2011 og er dermed yngre enn både Twitter som ble lansert i 2006 og Facebook som ble lansert i 2004. Google+ bygger på Google sitt tjenestespekter og har ifølge Wikipedia 560 millioner unike månedlige brukere. Google+ anvendes også til å logge seg inn på forskjellige typer tjenester, samt til å gi kommentarer på blogger.


Twitter

Twitter er en nettverksbyggingstjeneste og mikroblogging. Med Twitter kan man følge personer uten deres aksept og bli fulgt av andre uten å måtte ta stilling til aksept.

Meldingens lengde er begrenset til 140 tegn og det er dermed viktig å fatte seg i korhet.

Twitter er en god tjeneste for å følge med andre. Dersom man bruker “@” betyr det at man henvender eller omtaler person. Dersom man bruker “#” tagger man meldingen med et emne eller en kategori. 

Twitter kan være et svært godt verktøy til å bygge et nettverk fordi man kan følge og kommentere hendelser samtidig med andre. Dersom Ola Nordmann følger med på TV-programmet NRKDebatten kan han følge diskusjon på Twitter på #NRKDebatten. Han kan dermed se hva andre Twittere mener om argumentasjon og også komme med spørsmål som programlederen stiller debattdeltagerne. Dette gir stor tilleggsinformasjon og gir samtidig god mulighet for å følge og skape kontakter med personer man ellers ikke ville visst om.  

Når Ola Nordmann tar i bruk Twitter bør han også ha en strategi for hvilke informasjon man deler. Høsten 2013 var det mange av statstrådene i den nye regjeringen som ble møtt med tidligere Twitter uttalelser.

Youtube

Youtube er ett nettsted for opplasting, visning og deling av videoer. Youtube er eid av Google. Det er gratis å komme i gang med Youtube. Deling av videoer på Youtube kan benyttes som et støtteverktøy til de andre tjenestene som Facebook. Youtube inneholder også verktøy for kommentarer og likes.
Dersom Ola Nordmann er god til å instruere og flink til å lage video er Youtube et verktøy han absolutt bør vurdere.


Oppsummering


Ola Nordmann bør i dette blogginnlegge ha fått noen tips til hvilke verktøy og hvordan det kan være lurt å opptre. Dette blogginnlegge ble ganske lang og det kan nok illustrere både at det er mange muligheter og noen utfordringer. 

2 kommentarer:

  1. Et flott innlegg, Rolf. Jeg tror Ola Nordmann kanskje hadde blitt litt overveldet - kanskje for mye informasjon? Når det er sagt er det mye positivt: Avsnittet om rroverdighet, ærlighet og væremåte er viktig. Mange tenker for lite på dette. (Jeg ville utelatt biten om passord.) Jeg liker også at du skiller mellom private og offentlige/kommersielle verktøy. Det er faktisk et poeng å eie det materialet man produserer.

    SvarSlett
  2. Takk for god kommentar :-) Jeg ser at det nok ble ett litt lengre innlegg enn jeg hadde tenkt. Biten med passord ble nok kanskje litt utenfor oppgavens problemstilling eller for grunnleggende, men likevel svært viktig. Jeg har faktisk hjulpet et par mennesker med å sette opp wordpressblogger og da har jeg faktisk benyttet litt tid på viktigheten av benytte forskjellige passord.

    En annen ting, som jeg har tenkt litt på, men som jeg har valgt å se bort fra er hvor enkelt det er å melde seg ut av tjenesten.

    Dinside hadde en fin artikkel om dette, denne uken:
    http://www.dinside.no/921591/slik-sletter-du-deg-selv-fra-internett

    SvarSlett