fredag 15. november 2013

Problem 5: tema for øving 3

For de øvrige mindre problemene jeg har tatt for meg i oppgave nr 2 til øving 2, har jeg benyttet meg av:
- forum
- webcast og twitter
- samtale med kolllega
- spørsmål i webchat.

I den siste øvingen har jeg benyttet mitt eksisternede nettverk og et gammelt men godt verktøy, epost, til å prøve å finne en interessant problemstilling for øving nr 3 "PLN-ifiser et eksisterende undervisningopplegg".

Jeg sendte en epost til en tidligere kollega som nå jobber som foreleser om noen ideer til å bruke læringsnettverk i et undervisningsopplegg for et økonomi/regnskapsfag. Jeg spurte også han om erfaringen med bruk av LinkedIn og spesielt forumene der.

Tilbakemeldingen fra min kollega var at det er svært mye informasjon tilgjenglig og mange som har forskjellige meninger og ytringer. Regnskapsfaget er i stor grad styrt av hvilket regnskapsstandarder man benytter og det er en del forskjeller i begreper, metodikk og konseptuelle rammervek mellom norsk, europeisk/internasjonal og amerikanske regnskapsrapporteringsstandarder. Det kan dermed være vanskelig å fange opp disse forskjellene dersom man ikke har gode grunnleggende kunnskaper om emne man søker informasjon om.

Min kollegaes tilbakemeldinger samsvarte i stor grad med de refleksjoner jeg selv gjorde til oppgave 1, som gikk på å kunne noe for å stille relevante spørsmål. Ofte er det slik at for å få gode og relevante refleksjoner knyttet til vanskelige problemstillinger er man avhengig svært sterke nettverk.  Disse nettverk med spesialister med lang erfaring er ofte kun tilgjengelig gjennom bedriftsinterne nettverk.

Jeg vet nå litt mer om hvilke problemstilling jeg ikke skal ta for meg i øvingnsoppgave nummer 3.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar